Cor Visser

“WE DOEN HET NIET ALLEEN,
WE DOEN HET SAMEN”

Cor Visser werkt al 55 jaar bij Beerepoot! Dat is niet niks. Hoe het allemaal begon en waarom hij nu, op zijn 77e, nog werkt bij Beerepoot vertelt Cor graag.

CONSTRUCTIEBANKWERKER BIJ BEEREPOOT

Na de lagere school was Cor nog te jong om naar de LTS te gaan, dus ging hij naar de VGLO waar hij kennismaakte met metselen, timmeren en werken als constructiebankwerker. Metselaar worden leek hem wel wat, maar de Technische School waar hij daarna naar toe ging, adviseerde zijn moeder om Cor op te leiden tot constructiebankwerker. Zo geschiedde. Op z’n 15e begon hij al met werken. Toen Cor 22 jaar was, vond hij het tijd voor een nieuwe baan.

Cor hoorde via zijn broer Gerard, een zwager van Ton en Piet Beerepoot, dat ze bij Beerepoot een machinebankwerker zochten. Dus op een dag ging hij langs bij Simon Beerepoot in Wadway. Helaas was hij net te laat, want Piet Bruin was hem voor geweest. Twee weken later bleek toch dat ook Cor aan het werk kon bij Beerepoot, er was genoeg te doen. Dat was de start van een carrière die al 55 jaar duurt!

VAN OVERALL NAAR PAK

Hij begon, op 26 mei 1969, in de Stoomboot in Wadway, de eerste locatie van Beerepoot, met het repareren van mestwagens. Op een dag in februari 1970 was er een show bij Beerepoot. Van heinde en verre kwamen er dan mensen langs om landbouwmachines te bekijken en te bestellen. Deze shows waren altijd mooie dagen. Omdat Cor veel sleutelde aan heftrucks en Beerepoot sinds kort heftrucks verkocht, stelde Cor aan Piet Beerepoot voor om tijdens de show aanwezig te zijn om vragen van bezoekers over heftrucks te beantwoorden. Piet vond dat een goed idee en zei: “Hijs je in je beste pak en ga het doen.” De maandag erna was Cor in zijn overall weer aan het werk toen Piet naar hem toe kwam en zei: “Het is leuk gegaan dit weekend toch?” Cor beaamde dat. Piet vervolgde: “We zoeken nog een vertegenwoordiger.” Cor reageerde met: “Ik ken er geen een.” Piet zei toen: “Wij wel. Jij!. Ga even lekker naar huis, denk erover na en overleg met je vrouw”. Cor ging thuis lunchen en overlegde met zijn vrouw met wie hij net getrouwd was. Diezelfde dag nog zat hij om 13:30 uur bij zijn eerste klant in Warmenhuizen. Het begin van een succesvolle tijd als verkoper bij Beerepoot. Hij voelde dat hij het kon, het ging gewoon vanzelf.

VERKOPER BIJ BEEREPOOT

Cor heeft zijn allereerste verkoopboekje bij zich waarin alle verkopen van hem netjes genoteerd zijn. In zijn eerste jaar, waarin hij vanaf maart werkzaam was als verkoper, verkocht hij 10 heftrucks en in het jaar daarop 25! Hij is daar trots op en terecht. Met deze boekjes werkt hij niet meer, maar ook niet met een computer. Die heeft hij niet. Alle aanvragen die binnenkomen werkt hij netjes uit in een handgeschreven offerte en iemand anders tikt ze voor hem uit. Zo werkt het prima, dus hoeft er ook niets te veranderen.

Als we het hebben over een memorabele verkoop, vertelt Cor over een grote order van Siba Autobanden uit Uden. Jaren geleden. Die order kwam in een periode dat het voor het eerst in al die jaren een aantal maanden niet zo druk was. Die order bracht een soort van kettingreactie teweeg, de orders bleven vanaf dat moment binnenstromen.

UNIEK

In de 55 jaar bij Beerepoot zijn er nooit grote of moeilijke gesprekken geweest. Daar had Cor ook geen behoefte aan. Er was voor hem altijd genoeg uitdaging en dat zorgde ervoor dat Cor altijd lekker zijn werk kon doen en dat zelfs wilde blijven doen na zijn pensioen. Toen Cor 60 jaar en 8 maanden was ging hij met pensioen, maar wilde graag 3 dagen per week blijven werken. Dat lukte gelukkig ook. Op zijn 70e dacht hij: 2 dagen per week werken en daardoor 5 dagen vrij is nog een beter plan. Dat doe hij nu nog steeds en het voelt nog goed.

DOORVRAGEN

In het huidige verkoop-team, 4 man sterk, loopt het goed. De hele dag door is er contact en zijn er informele overleggen, maar van officiële team-meetings is geen sprake. Dat is ook niet nodig, de verkopers vullen elkaar goed aan. De ultieme verkooptip van Cor: doorvragen, doorvragen, doorvragen. Altijd goed luisteren en net zo lang doorvragen tot je precies kunt bieden wat de klant nodig heeft. Hij verontschuldigt zich weleens bij klanten dat hij zoveel doorvraagt, maar dat is helemaal niet nodig. De klanten waarderen het en geven ook aan dat ze dit weinig meemaken. Echt oplossingsgericht werken is wat Cor doet en voorlopig ook graag blijft doen!